FARMÁŘSKÉ TRHY NÁPLAVKA
Farmářské trhy se konají na Náplavce každou sobotu od 8 do 14 hodin a můžete si zde zakoupit lokální, české potraviny od farmářů.
Farmářské trhy Náplavka
Vybírame lokální (české) potraviny, které jsou prověřeného původů od prověřených prodejců.
Na FT Náplavka a Heřmaňák probíhá protokolární certifikace. Zakladatel Asociace farmářských tržišť České republiky a její předsedající člen.
Rozšiřujeme se a pod Výtoňskými hodinami najdete skvělé věci : od delikates, květin, až po autorský design, šperky, a fashion kousky!
Koho a co najdete na Náplavce – seznam zde.
O NÁS
Zapsaný spolek Archetyp (původně občanské sdružení) byl založen v roce 2006. Jsme sdružení pražských občanů, kteří sledovali zavírání jedné pražské tržnice za druhou a sledovali zánik tzv. přímého prodeje od pěstitele k zákazníkovi. Zároveň jsme viděli, že supermarkety ovládly většinu maloobchodního trhu, ale že z nich mizí lokální česká zelenina a ovoce. Po zrušení poslední tržnice (Pankrác) jsme se zapojili do občanských iniciativ se snahou o nápravu kritického stavu.
Návrat přímého prodeje, přímého kontaktu pěstitelů, chovatelů a zákazníků, a o návrat čerstvých lokálních potravin.
V roce 2007 Archetyp vypracoval pro Magistrát hlavního města Prahy studii, jejímž cílem bylo vytipovat v Praze vhodná místa, kde by se takové trhy mohly konat. Bylo jich vytipováno 17 a některé jsou dnes skutečně jako farmářská tržiště využita. Na základě této studie jsme potom jako organizátoři pomohli v součinnosti s některými pražskými radnicemi v roce 2010 trhům „na svět“ (Jiřák pro Prahu 3, Náplavka na Praze 2, Kubáň pro Prahu 10 – od začátku roku 2012 tyto trhy provozuje Praha 10 – Majetková a. s.).
Poslání famrářských trhů
Dnes navštěvují tržiště stovky a tisíce spotřebitelů. Pro nás je důležité, že FT existují a že dávají práci lidem žijícím obvykle mimo město a umožňují jim bez velkých nákladů realizovat přímý prodej za přiměřené ceny, bez zprostředkování obchodníkem.
Lidem ve městě naopak přinášejí možnost nakoupit od prvovýrobců čerstvé a kvalitní lokální potraviny, setkat se s pěstitelem nebo výrobcem a díky přímému kontaktu spoluvytvářet a ovlivnit nabídku na trhu. Trhy přinášejí naději a soběstačnost zemědělským rodinám nebo malým kvalitním výrobcům, možnost uplatnit se v segmentu trhu, když ve většinovém systému obchodních řetězců pro ně nebývá místo. Trhy udržují přirozenou lidskou kreativitu nebo naopak tradice a dovednosti vznikající po celé generace.